تحولات منطقه

وزیر بهداشت گفت: علیرغم مشکلات بودجه ای و با همراهی اساتید و گروه های آموزشی، ظرفیت پذیرش دانشجویان ۱۱ درصد و ظرفیت پذیرش دستیاران ۲۰ درصد افزایش یافت.

افزایش ۱۱ درصدی ظرفیت پذیرش دانشجویان علوم پزشکی
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از وزارت بهداشت، دکتر سید حسن هاشمی در مراسم افتتاح مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی گفت: یکی از مهمترین اقدامات دولت یازدهم در حوزه آموزش پزشکی، اجرای طرح آمایش سرزمینی بود که با هدف پیشگیری از رشد کمی تعداد دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی، رعایت عدالت آموزشی، توجه به کیفیت آموزش و ماموریت محور شدن دانشگاه های علوم پزشکی، اجرا شد.

وی اظهار داشت: علیرغم مشکلات بودجه ای و با همراهی اساتید و گروه های آموزشی، ظرفیت پذیرش دانشجویان ۱۱ درصد و ظرفیت پذیرش دستیاران ۲۰ درصد افزایش یافت.

وزیر بهداشت تاکید کرد: مردم همیشه و در طول سال، ثمره کار همکاران ما در حوزه آموزش پزشکی را مشاهده می کنند ثمره کار اساتید در حوزه آموزش پزشکی، اعتماد مردم به جامعه پزشکی و فاصله بسیار اندک پزشکی ایران با پیشرفته ترین کشورهای دنیا است.

هاشمی با بیان اینکه موفقیت های پزشکی ایران مرهون کمک دولت ها و مجالس و البته به روز ماندن اساتید از نظر دانش و مهارت با استفاده از هزینه های شخصی شان است، افزود: سهم اساتید در پیشرفت علوم پزشکی ایران، بیشتر از کمک های دولتها و مجالس است. در برخی از رشته های پزشکی، در مرز دانش حرکت می کنیم و ایثار و فداکاری در رشته های علوم پزشکی، با سایر رشته ها قابل قیاس نیست زیرا برخی اساتید از جیب خود هزینه کردند تا فاصله ایران با کشورهای پیشرفته را به حداقل برسانند و بلکه از آن پیشی بگیرند.

وزیر بهداشت با اشاره به قدرشناسی مردم ایران از خادمان خود، گفت: در نظرسنجی های سالم و معتبری که انجام می شود، علیرغم کاستی ها و مشکلات و برخی رفتارهای نادرست، اما همچنان جامعه پزشکی مورد اعتماد و احترام مردم است و ما نیز قدردان افرادی هستیم که وقت و انرژی خود را صرف سلامت مردم می کنند.

هاشمی اظهار داشت: مرکز کلی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی باید مانند موسسه ملی تحقیقات علوم پزشکی (نیماد) از نظر مالی، اداری و پرسنلی مستقل شود که با آمد و رفت وزیران آینده، دستخوش تغییر نشود و سعی کند که از نظر تحقیقاتی، سفارش بگیرد و خودگردان باشد.

وزیر بهداشت همکاری مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی را با مرکز مطالعات و توسعه آموزش (EDC) های دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور را مهم دانست و گفت: نباید فضایی حرکت کنیم و آسمانی فکر کنیم زیرا آموزش زمانی ارزشمند است که مشکلات مردم را حل کند و لازم است که سعی و خطای ما کم باشد زیرا تغییر یک روش، در برخی موارد نیازمند چندین دهه زمان است.

هاشمی خاطرنشان کرد: باید از ناکامی های گذشته درس و عبرت بگیریم و تصور نکنیم که تقلید از دانشگاه های معتبر جهان، تنها راهکار حل مشکلات مردم است. باید از فرصت ادغام آموزش پزشکی در وزارت بهداری و بهزیستی سابق، به بهترین نحو استفاده کنیم. متاسفانه هنوز نتوانسته ایم دانشجویان را به فیلد و محیط ببریم تا دانش و مهارت خود را محک بزند و مناسب نیست که یک دانشجو پس از اخذ مدرک، با تماس با محیط، کار خود را آغاز کند.

وزیر بهداشت با اشاره به توسعه نظام شبکه بهداشتی و درمانی در کشور در دولت یازدهم، گفت: شاید در دولت یازدهم تصور می شد که استمرار وظیفه و خدمت به مردم برای ما در دولت دوازدهم ادامه خواهد داشت اما دیگر دولت سیزدهمی برای ما در کار نیست و برنامه ها باید با جدیت بیشتری دنبال و به ثمر بنشیند در این راستا لازم است که دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی به شبکه بهداشت شهری، روستایی و حاشیه شهرها بروند زیرا برای آنها مفید و برای مردم آرامش بخش است و از سوی دیگر، می تواند هزینه ها را کاهش دهد.

هاشمی با بیان اینکه دوره های تربیت نیروی انسانی در رشته های علوم پزشکی طولانی مدت و گران است، افزود: در دوره های تخصصی، همه علاقه مند هستند که دوره طولانی شود به عنوان نمونه دوره تخصصی داخلی در دوران گذشته ۳ سال بود اما در حال حاضر ۴ سال است و بسیاری افراد به دنبال طولانی کردن این دوره به ۵ سال هستند.

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر اهمیت ادغام برخی دوره های فوق تخصصی در دوره تخصص در برخی از رشته ها، افزود: در برخی از رشته ها نیازی به تربیت فوق تخصص نداریم و می توانیم با یک دوره ۵ ساله، متخصص تربیت کنیم البته هدف ما آسیب وارد کردن به دانش و مهارت دانشجویان نیست اما این اقدام در رشته های قلب و اورولوژی انجام شده و در سایر رشته ها نیز می تواند انجام شود که لازمه آن، همکاری انجمن ها ، بوردها و گروه های آموزشی است.

هاشمی تاکید کرد: شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور باید نظارت خود را تشدید و دقیق تر کند. اگر پزشک، دندانپزشک، داروساز، کارشناس آزمایشگاه و رادیولوژی به اندازه کافی تربیت نکنیم، کوتاهی کرده ایم اما اگر بد تربیت کنیم، شبه جنایت کرده ایم زیرا در حوزه سلامت، با جان مردم سر و کار داریم.

وزیر بهداشت اضافه کرد: ممکن است شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی برای تشدید نظارت ها، مشروط کردن مراکز علمی و تعطیلی آنها، با سختی روبرو باشد اما اگر مراکز علمی دولتی و غیردولتی در حوزه آموزش پزشکی کمکی به آموزش نکرده و اصلاح پذیر نباشند، باید آن را تعطیل کنیم البته در برخی از مراکز آموزشی، تعداد بیماران کافی نیست بنابراین هر قدر نظارت ها تشدید شود، ضرر نکرده ایم.

هاشمی تصریح کرد: از سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی کشور انتظار داریم که علیرغم حمایت های مناسب شان، به حوزه آموزش پزشکی، توجه ویژه ای داشته باشند زیرا اگر اعتقاد داریم که پیشگیری مقدم بر درمان است باید بپذیریم که قلب کار ما در حوزه سلامت، دانایی، دانش و مهارت است و هر قدر سواد سلامت مردم را افزایش دهیم به کاهش ابتلای آنها به بیماری ها کمک کرده ایم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه هزینه کردن در حوزه آموزش، قابل مقایسه با سایر حوزه ها از جمله درمان نیست، خاطرنشان کرد: اگر پزشک، دانش و مهارت کافی نداشته باشد، هزینه های زیادی مانند آزمایش و تصویر برداری بیهوده را بر نظام سلامت و کشور، تحمیل می کند بنابراین انتظار داریم که به اعتبارات حوزه آموزش پزشکی، توجه بیشتری شود.

هاشمی یادآور شد: چرخه مالی در حوزه سلامت، منظم نیست زیرا پس از گذشت ۱۰ ماه از سال، حقوق اساتید اعضای هیات علمی و پرسنل، به صورت منظم پرداخت نمی شود و ظرف ۲ ماه رقمی تزریق می شود که ای کاش در طول ۱۰ ماه، به طور منظم تزریق می شد تا موجب نگرانی و دغدغه اساتید و پژوهشگران نشود زیرا ذهن اساتید و محققان نباید درگیر دغدغه ها باشد تا بتوانند خلاقیت داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.